Jesteś tutaj

Autor:

Data dodania

czw., 17/11/2011 - 17:21

Na pytanie czym się różni szczur od chomika jest jedna anegdotyczna odpowiedź – szczur ma gorszy PR. Od kiedy politycy aktywność w zakresie public relations na stałe wkomponowali w swoją aktywność zawodową, coraz częściej mamy do czynienia z pejoratywnym znaczeniem tego zwrotu. Tracą na tym firmy profesjonalnie zajmujące się PR, gdyż zastosowanie działań opartych na public relations na polskiej scenie politycznej pokazało nowe, nieznane zastosowania, nie zawsze zgodne z etyką tego biznesu.

PR w środowisku polityków i mediów ma coraz to nowe zastosowania,  mówi się  o wdrażaniu strategii PR-owych,  o konkretnych celach i zadaniach mających przynieść określony skutek. Działania PR-owe prowadzone przez polityków mają niestety zabarwienie negatywne,  częściej kojarzone są z mistyfikacją i manipulacją niż z rzetelnym zarządzaniem relacjami w sferze publicznej. Mieć dobry PR  to znaczy dobrze się zaprezentować, sprzedać w mediach  a z działań PR-owych korzysta się najczęściej, gdy ma się poważne kłopoty lub… powód do chwały.  Wśród firm doradczych PR to ważne narzędzie do prowadzenia spójnej aktywności na zewnątrz.  Nigdzie indziej niż w sferze polityki zarządzanie kryzysowe nie jest tak często wprowadzane w życie. Stan wyjątkowy bowiem to w polityce codzienność, a każde wydarzenie mogące wpłynąć na sondaże poparcia czy opinii publicznej należy odpowiednio wykorzystać w sferze mediów.

Podawane przez sztaby wyborcze czy rzeczników prasowych informacje są wcześniej opracowywane przez specjalistów od komunikacji. Po obu stronach w relacjach media – politycy, mamy do czynienia z nieformalną konfrontacją – kto kogo wykorzysta do własnych celów. Politycy każdej z opcji wzajemnie zaczęli się oskarżać o działania PR-owe mające na celu ukryć inne, ważniejsze problemy lub odwrócić uwagę od meritum sprawy. Zwrot „działanie PR-owe” wszedł tymczasem do obiegowego języka.

Na ile wykreowany i starannie opakowany sposób podsuwania mediom informacji jest nieetyczny trudno jednoznacznie stwierdzić. Sposoby prowadzenia polityki są dobre, o ile są skuteczne.

Copyright © 2011 stosunkimiedzynarodowe.pl. Projekt i realizacja: agencja interaktywna netturbina.pl.